Półtora roku to wiek, w którym dziecko chodzi samodzielnie (na tak zwanej wąskiej podstawie) oraz opanowuje umiejętność wchodzenia po schodach krokiem dostawnym trzymając się poręczy. Rzadko się przewraca, zaczyna biegać, choć robi to dosyć sztywno. Potrafi stanąć na palcach.
Zabawa klockami staje się dla malucha coraz ciekawsza, z chęcią buduje z nich konstrukcje – udaje mu się już ustawić wieżę z 3–4 klocków. Zabawa sorterem również sprawia mu przyjemność – potrafi dopasować kształty do odpowiednich otworów. Potrafi bazgrać kredką trzymaną w zaciśniętej pięści po kartce. Potrafi samodzielnie jeść łyżeczką i pić z kubeczka z uchem, rozlewając i upuszczając jedzenie. Chętnie je palcami.
Relacje międzyludzkie, zwłaszcza z innymi dziećmi, nastawione są tylko na branie. Brak mu umiejętności dzielenia się zabawkami czy wspólnej zabawy (dzieci bawią się raczej obok siebie). Można już zaobserwować u maluchów napady złości, gdy coś im nie wychodzi, bądź nie mogą zrobić tego, czego pragną w danej chwili. Pamiętajmy, by wtedy okazać zrozumienie i szacunek uczuciom dziecka, ale jednocześnie mówić też o swoich potrzebach i granicach. Dziecko w tym wieku dopiero zaczyna uczyć się przestrzegania zasad, samokontroli czy dzielenia się, ale jest to bardzo długi proces i będzie trwał przez najbliższe kilka lat.
Następuje także wzrost zainteresowania sobą i swoim ciałem. Maluch potrafi wskazać co najmniej dwie części ciała. Zaczyna sygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne – jest to więc dobry czas na podjęcie próby odpieluchowania.
Rozumie więcej słów niż potrafi wymówić, ale jego zasób słownictwa nadal jest mocno ograniczony (około 6–10 słów), mówi „po swojemu”. Wykonuje proste polecenia. Pokazuje na różne przedmioty, czekając na komentarz – w ten sposób wzbogaca swoje słownictwo. Pamiętajmy, by nie niecierpliwić się kiedy dziecko po raz 10 pyta/pokazuje ten sam przedmiot. My również, gdy uczymy się obcego języka, powtarzamy nowe słowo kilkukrotnie, by je zapamiętać.
Dziecko chętnie również wychodzi na plac zabaw, karuzele i huśtawki. Lubi naśladować inne dzieci w zabawie.