Zastawiasz się jak nauczyć dziecko czytać, jak wprowadzić je w świat liter i słów? W końcu każdy prędzej czy później się tego uczy. Ale jak zacząć naukę i jak sprawić żeby przebiegała bezproblemowo? Odpowiedź jest prosta: dzieci uczą się wszystkiego najlepiej przez zabawę z czytaniem włącznie.
Proces nauki czytania należy zacząć od łączenie liter z ich obrazkami, np. „p” jak pies. Na pewno łatwo znajdziesz gotowe zestawy w sklepach, ale możesz również stworzyć własny przy współudziale dziecka. Wystarczy, że wytniecie odpowiednie zdjęcia ze starych gazet albo narysujecie obrazki na kartce. Na oddzielnych kartonikach wypisz same litery, a zadaniem malucha będzie dopasowanie ich do ilustracji. Kiedy dobieranie w pary się znudzi, możecie używać kartoników jak w grze memory, szukając par.
Dobrze jest uczyć dziecko od razu liter pisanych, w ten sposób doskonale poradzi sobie również z drukowanymi bez potrzeby wykonywania podwójnej pracy. Możesz zacząć od imienia dziecka i imion bliskich, to zostanie przyswojone najszybciej. Kolejna rzecz zabrzmi jak banał i oczywistość, ale czytanie książek jest wspaniałym narzędziem przy poznawaniu liter, słów, szybszym rozwoju mowy.
Kolejny etap zabawy z kartonikami ma kilka wariantów, które zależą od postępów Twojego dziecka. Pierwszy polega na dopasowywaniu całych słów do odpowiedniego niepodpisanego obrazka, drugi – na ułożeniu podpisu z pojedynczych liter pod podpisanym obrazkiem (jak puzzle), w wersji trudniejszej: ułożenie podpisów pod dwoma lub trzema obrazkami.
Najtrudniejszą częścią jest składanie liter w wyrazy. Problemem dla niektórych dzieci przy metodzie analityczno – syntetycznej jest to, że potrafią przeliterować nawet najtrudniejsze słowo, ale nie potrafią go przeczytać. Najczęściej stwierdza się u tych dzieci zaburzony proces syntezy i kwalifikuje jako dyslektyków. Czasami problem jednak nie leży w dziecku, a w sposobie nauki wymawiania głosek. Nie wymawiaj Ty, dy, ky, ale krótko t, d, k., w ten sposób ułatwisz dziecku proces syntezy – składanie wyrazu. Od razu pokazuj sylaby – dziel wyrazy na części i wymawiaj je wspólnie z dzieckiem. Później napisz sylaby na kartonikach i wspólnie ułóżcie z nich dany wyraz. Najlepsze na początek będą proste, otwarte sylaby typu: ma-ma, ta-ta, la-to, itd. W miarę postępów poziom trudności rośnie, możesz włączyć zbitki spółgłoskowe lub samogłoskowe, np., świn-ka, kwia-tek.
Pamiętaj, że bycie cierpliwym, kreatywnym i otoczenie dziecka słowami w różnej formie będzie najlepszym sposobem na szybką, przyjemną naukę.